Zawieranie umów i ich wpływ na dług publiczny
Kontrakty | Zagadnienia, problemy, rozwiązania
W odróżnieniu od tradycyjnych zamówień publicznych w projektach PPP stosowana jest specyficzna nomenklatura i wprowadzone zostały nowe instytucje prawne, które wykorzystywane są przez uczestników przedsięwzięć publiczno-prywatnych. W niniejszej części scharakteryzowano najważniejsze z nich.
Podmiot publiczny i partner prywatny
Zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym (art. 2 pkt 1) podmiotami publicznymi są:
- jednostki sektora finansów publicznych (w tym m.in. organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, uczelnie publiczne, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe i samorządowe instytucje kultury) – w praktyce projekty PPP inicjują najczęściej jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego (głównie gminy miejskie);
- tzw. podmioty prawa publicznego, czyli osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemające charakteru przemysłowego ani handlowego i niedziałające w zwykłych warunkach rynkowych, wobec których jednostki sektora finansów publicznych (albo inne podmioty prawa publicznego) mają prawo powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego, sprawują nadzór nad organem zarządzającym, finansują je w ponad 50 proc. lub posiadają w nich ponad połowę udziałów lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta